N ie musimy używać tego samego sprzętu co pecetowcy, by móc dzielić z nimi problemy związane z komputerami. Każdego dnia wielu z nas zadaje sobie dramatyczne pytania (niekiedy kluczowe do dalszego działania) – jaki procesor mam w swoim iMaku? Ile mam jeszcze wolnej przestrzeni na dysku? Ile pamięci RAM ma mój Mac? I gdy zwykli użytkownicy PC-ów muszą rwać włosy z głowy szukając niewiadomo gdzie tych informacji, my możemy wszystko to załatwić jednym kliknięciem dzięki funkcji „Ten Mac…”. Funkcja „Ten Mac…” w bardzo przejrzysty sposób pokazuje wszystko to, co może zainteresować zarówno pro-usera jak i niedzielnego zinformatyzowanego. Aby mieć dostęp do tych informacji, wystarczy jedynie na pasku menu (tym u góry) kliknąć w logo Apple znajdujące się w lewym górnym rogu. Pierwszą widoczną opcją do zaznaczenia będzie właśnie „Ten Mac…”. Po wybraniu jej, zyskamy dostęp do wielu cennych danych o naszym MacBooku, iMaku, Maku Mini lub Maku Pro.
Dane dostępne w „Ten Mac…” podzielone są na pięć sekcji: „Ogólne”, „Monitory”, „Pamięć masowa”, „Wsparcie” i „Serwis”
Pierwsza karta „Ogólne” pozwala na sprawdzenie wersji OS X, na którym pracuje Mac, oraz wyszczególnia dane dotyczące konkretnego modelu: model komputera wraz z datą wprowadzenia do sprzedaży, rodzaj zastosowanego procesora, liczba pamięci RAM, typ karty graficznej oraz numer seryjny. Warto w tym miejscu zajrzeć również do odnośnika „Raport systemowy”, w którym znajdziemy bardziej szczegółowe dane dotyczące wszystkich podzespołów w iMaku. Polecamy również częste zaglądanie w odnośnik „Uaktualnienia”, skąd pobierzemy najnowsze łatki do OS X, gdy tylko będą dostępne.
Sekcja „Monitory” to nic innego jak skrót informacji o monitorze współpracującym z komputerem – w przypadku MacBooków oraz iMaków będzie to oczywiście informacja o standardowo wbudowanym wyświetlaczu. Karta „Monitory” jest świetnym źródłem informacji, gdy potrzebujemy dowiedzieć się czegoś więcej na temat podłączonych zewnętrznych monitorów, natomiast odnośnik „Preferencje monitora” przeniesie nas do ich ustawień.
Jeżeli potrzebujemy danych o wbudowanych dyskach HDD lub pamięci flash, „Pamięć masowa” jest idealnym do tego miejscem. Sprawdzimy tam ilość wolnej przestrzeni oraz sposób jej wykorzystania wraz z podziałem na kategorie („Inne”, „Programy”, „Zdjęcia”, „Filmy”, „Audio”, „Kopie zapasowe”.
We „Wsparciu” znajdziemy kilka odnośników dotyczących zasobów OS X oraz Macintosha. Tutaj właśnie należy zawędrować, gdy potrzebne będą nam takie informacje jak „Pomoc Maca”, „Instrukcja obsługi”, „Wsparcie OS X”, a także „Specyfikacje”, „Wsparcie dotyczące sprzętu” i „Ważne informacje…”.
Wyżej wymienione zakładki nie są jednak niezbędne do funkcjonowania Maka – możemy sprawdzić co się pod nimi kryje, lecz nic musimy. Zupełnie inaczej sprawa wygląda z „Serwisem”, w którym – co ważne bez podawania danych – sprawdzimy informacje o przysługującej nam gwarancji na komputer od Apple. Z tego miejsca zostaniemy również pokierowani w sprawie ewentualnego serwisu – system sam pokaże opcje naprawy i serwisu.